Instagram & Snapchat voor bedrijven

LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, YouTube, Vine, Pinterest, Perioscope: er zijn enorm veel verschillende social media waar je als ondernemer uit kunt kiezen om daarop aanwezig te zijn. En de lijst om uit te kiezen wordt steeds langer. De laatste tijd zie ik dat visuele media zoals Instagram en Snapchat (die zichzelf tegenwoordig ‘Snap Inc.’ noemen, maar ik houd het voor het gemak nog even bij Snapchat) steeds populairder worden bij bedrijven. Wat kunnen deze twee kanalen voor jouw organisatie betekenen? Maar vooral hoe zet je ze in? Lees verder om antwoord te krijgen op deze vragen!

Over Instagram

Instagram is een perfect middel om klanten meer merkbeleving te bieden en om het grote publiek te bereiken. In mei 2016 waren in Nederland 2,1 miljoen gebruikers actief op Instagram, het is dus niet vreemd dat steeds meer organisaties kansen zien op dit medium. Instagram is een geweldig middel om interactie op te zoeken met klanten én om je naamsbekendheid te vergroten, deze staat immers onder elke foto.

instagram-1000

Voordat je als organisatie aan Instagram begint is het natuurlijk raadzaam om even te checken of je doelgroep te vinden is op dit medium. Op de website van Pew Research Centre kun je per social media platform de demografische gegevens van gebruikers vinden.

Wat voor foto’s ga je delen? Dat ligt helemaal aan jouw bedrijf en het product. Alleen maar foto’s van producten gaan al snel vervelen en mensen gaan je ook niet snel volgen als ze je foto’s gemakkelijk ergens anders kunnen vinden. Het is dus belangrijk om creatief en onderscheidend te zijn.

Ideeën voor Instagram

1. Betrek je klanten erbij

Maak je Instagram foto’s aantrekkelijk door je klanten bij het creatieproces van de foto’s te betrekken. Dit kun je doen door te vragen of klanten bij foto’s een bepaalde hashtag willen gebruiken en deze foto’s te delen op de bedrijfs-Instagram. Starbucks doet dit bijvoorbeeld heel goed: met #starbucks delen Starbucksfans massaal foto’s van zichzelf met een bekertje Starbucks koffie. De leukste, mooiste, grappigste foto’s worden op het officiële account van Starbucks gedeeld.

starbucks-instagram

2. Geef een kijkje achter de schermen

Mensen zijn nieuwsgierig en vinden het leuk om iets te zien wat je normaal niet te zien krijgt. General Electric maakt hier op Instagram erg goed gebruik van. Zij maken o.a. vliegtuigmotoren en houden zich bezig met het opwekken van energie. Op hun Instagram account delen zij foto’s van het productieproces dat hierbij hoort.

ge-instagram

Je kan er ook voor kiezen om een medewerker vast te leggen, bijvoorbeeld ‘een dag uit het leven van’. Veel fashion en make-up bloggers maken hier al gebruik van. Zij delen vaak door de dag heen een aantal foto’s, zodat hun volgers kunnen zien waar ze mee bezig zijn.

3. Deel foto’s van de beleving

Een andere manier om je Instagramfoto’s interessant te houden is door de beleving vast te leggen in plaats van het product. Dat is vooral interessant voor bedrijven die een dienst verkopen in plaats van tastbare producten. NH Hoteles vroeg mensen bijvoorbeeld om foto’s te maken van het moment dat ze wakker werden en deze te delen met de hashtag #wakeuppics. Zij vinden namelijk dat de locatie van een hotel net zo belangrijk is als het hotel zelf en wie wil er nu niet wakker worden met een prachtig uitzicht? Duizenden mensen zonden hun foto’s in.

Nieuw!

Afgelopen zomer introduceerde Instagram nieuwe functies speciaal voor merken en bedrijven. Als bedrijf kun je een speciale bedrijfspagina oprichten, statistieken inzien en eenvoudig gesponsorde berichten plaatsen. Benieuwd hoe de nieuwe bedrijfsprofielen werken? Klik dan hier.

Over Snapchat

Snapchat is een gratis applicatie voor smartphones en tablets. Gebruikers kunnen in de app afbeeldingen en video’s maken en versturen naar andere gebruikers. Deze zogenoemde ‘Snaps’ zijn maximaal tien seconden zichtbaar. De app kent 1 miljoen gebruikers in Nederland en is vooral onder jongeren populair. Dagelijks worden er over de wereld zo’n 400 miljoen ‘snaps’ verstuurd.

In de VS is inmiddels de mogelijkheid om te adverteren op Snapchat, maar in Nederland kan dit nog niet. Dit betekent dat je als bedrijf moet zorgen dat je doelgroep je toevoegt als vriend op Snapchat. Je zal dus je bestaande volgers op sociale media en je klanten moeten activeren om je toe te voegen.

Ideeën voor Snapchat

1. Gebruik Snapchat voor leuke prijsvragen of winacties
Snapchat biedt goede manieren om mensen nieuwsgierig te maken. De snaps zijn slechts een aantal seconden zichtbaar. Je kunt daardoor aanwijzingen verstoppen in deze snaps die leiden naar een pagina op je website met unieke content. Ook prijsvragen zijn een mooie manier om volgers te krijgen en mensen te betrekken. De leukste prijsvragen zijn die waarvoor mensen iets moeten doen. Laat ze bijvoorbeeld een ‘snap’ die jij ze geeft, screenshotten, bewerken en terugsturen. Geef ze een opdracht. Stuur ze naar een bepaalde locatie voor een speurtocht. Laat ze samen iets doen. Snapchat draait om actie, niet om passief zijn. Maak daar gebruik van!

snap-winnaar

2. Snappen op locatie of op kantoor
Snapchat draait om beweging, afwisseling en excitement. Maar het is lastig om spannende content maken als je altijd achter je bureau zit. De oplossing is simpel: kom erachter vandaan! Als het even kan, ga dan mee met collega’s naar bedrijfsbezoeken, congressen, fotoshoots, lunches of klantbezoeken. Vertel je Snapchat-verhalen zo veel mogelijk op locatie.

Maar soms zit je toch gewoon op kantoor zonder mogelijkheid om er weg te komen. Ook dan zijn er een aantal mogelijkheden om interessante content te creëren:

  • Demonstreer (nieuwe) producten en geef sneakpreviews, het liefst op een ludieke manier
  • Geef live nieuwsupdates over de organisatie of ga in op actualiteiten
  • Laat volgers vragen stellen en zet mensen voor de camera om die vragen te beantwoorden
  • Haal stunts uit of bedenk gekke acties
  • Interview collega’s, bezoekers, klanten etc.
  • Wees creatief met het delen van tekstberichten
  • Maak een sequence, dat is een opeenvolgende reeks snaps die achter elkaar geplaatst een verhaal vormen en betekenis krijgen

3. Take-overs: geef je Snapchat-account uit handen
De makkelijkste manier om je volgers mee te nemen naar een andere locatie? Iemand op een andere locatie de toegang geven tot jouw Snapchat-account!

Take-overs zijn belangrijk op Snapchat. Dit betekent dat iemand anders voor een bepaalde periode ‘snaps’ plaats op jouw account. Take-overs zie je bij uitstek bij lifestyle-merken als L’Oréal en RedBull, die samenwerken met (betaalde) influencers. Maar ook de Snapchat van The New York Times nam je mee naar de Olympische spelen in Rio, waar een sportverslaggever je iedere dag liet zien hoe het er achter de schermen uitzag en wat journalisten zoal doen op een dag.

maxresdefault

Behoefte aan meer Snapchat-inspiratie? Neem eens een kijkje bij de volgende organisaties: Bijenkorf (Bijenkorfsnaps), Metro (snapmetro) en GOGO Jongerenreizen (gogo.nl).

Infographic social media kanalen

Wil je graag meer social media kanalen vergelijken om te kijken welke geschikt zijn voor jouw onderneming? In deze infographic worden 12 platformen met elkaar vergeleken.

Bronnen: karelgeenen.nl, Frankwachting, Extendure & Buzzcapture
Afbeeldingen: blackhoundcreative.comeleftherostypos.grkarelgeenen.nl, fashionista.nl & youtube.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *