Tips voor een positieve mindset

De sombere maanden, zoals ze door menig mens worden genoemd, zitten er weer aan te komen en daarom vond ik het tijd voor een inspirerend artikel om deze ‘donkere’ maanden door te komen. Zowel positieve als negatieve gevoelens komen niet uit het niets opduiken, ze worden meestal gevormd door je eigen gedachten. Verander je je gedachten, dan verander je je gevoel.

En nee, je bent absoluut niet de enige die regelmatig wordt meegesleept in een negatieve gedachtespiraal. Negativiteit is verslavend, en daarom zijn zoveel mensen geneigd om erin te blijven hangen. Maar er is hoop, want jezelf lostrekken van die negativiteit is zeker mogelijk. In dit bericht vind je de oorzaak, maar ook een heleboel tips hoe je dit aan kan pakken!

Mindset

Hoe gedachten je gevoel bepalen

Het is allemaal heel subtiel. Er vliegen bepaalde gedachten door je hoofd, jij besluit onbewust deze gedachten aan te nemen voor waar. En voordat je het weet zorgen deze gedachten voor een bepaald gevoel.

Nog een stapje verder: het onbewuste deel van je brein is afhankelijk van je bewuste brein om te bepalen wat ‘echt’ is en wat niet. Als jij je vastklampt aan willekeurige gedachten, bijvoorbeeld: “Ik heb het zo druk!”, kan je onderbewustzijn niet anders dan aannemen dat dit de realiteit is. Jij vindt dat je het druk hebt, dus je voelt je binnen de kortste keren opgejaagd en gestrest.

Een ander voorbeeld: je ligt in bed terwijl je partner de deur uit is. Hij of zij komt als het goed is vanavond laat thuis met de auto. Plotseling komt er een nare gedachte op: “wat als je partner onderweg een ongeluk krijgt?”. Als je deze gedachte rustig los kunt laten is er niets aan de hand, je valt rustig in slaap. Echter als je deze gedachte aandacht geeft dan voel je je binnen no time vreselijk. Je hebt moeite om in slaap te komen en valt pas in slaap als de realiteit bewijst dat je het mis hebt: je partner komt ongedeerd thuis.

Hoe werkt het brein?

De gedachten die je hebt programmeren in feite je brein. Alles wat je denkt wordt waar, dat is hoe het brein werkt én nota bene wetenschappelijk bewezen.  Ons brein kan niet al teveel dingen tegelijk verwerken, daar heeft het moeite mee. Gedurende de dag nemen we van alles waar en het brein beslist met welke informatie we wel of niets doen. Wanneer iemand zegt: denk niet aan een roze olifant, denk jij waarschijnlijk aan een roze olifant. Dat is wat het brein oppikt en denkt hier moet ik iets mee. Door het volgende filmpje te kijken kun je dit zelf ervaren:

We kunnen concluderen dat het brein veel informatie heeft om te verwerken en daardoor selectief kiest welke informatie er binnenkomt en welke informatie we laten gaan. In dit geval was je gericht op specifieke informatie en heb je dingen gemist, omdat je er niet op gericht was. Stel je eens voor dat wanneer jij je brein stuurt op dingen die je wél wil zien, wat je dan bewust gaat waarnemen. Oftewel: als we het hebben over kansen zien en jij je blik richt op positieve dingen, zie je er daar ook meer van om je heen!

Een positieve mindset

Je kan jezelf trainen om meer positieve dingen te zien. Je gaat jezelf namelijk nooit ongelijk geven, ons brein gaat daarom te allen tijde op zoek naar bewijs om je gedachten gelijk te geven. Wanneer je bijvoorbeeld werkeloos thuis zit en je kijkt met een negatieve blik om je heen, zie je vooral mensen die nog veel langer werkeloos zijn. Maar kijk je met een positieve blik om je heen, dan zie je vooral mensen die juist heel snel weer een baan hebben gevonden.

Je mindset bepaalt wat je voor mogelijk houdt voor jezelf, het is zelfs allesbepalend. Als je jouw mindset op een positieve manier kan sturen komen resultaten sneller en op de weg ernaar toe ervaar je veel meer plezier. Moraal van het verhaal: als je gedachten positief zijn, dan creëer je een positieve mindset, want zoals ook hierboven genoemd: ‘Alles wat je denkt wordt waar’. Als je dit kunt toepassen in de praktijk kun je op korte termijn positieve veranderingen verwezenlijken!

Positive

En dan nu de tips!

1. Stop met het geloven van iedere gedachte
Misschien wel de meest waardevolle tip: gedachten zijn maar gedachten. Niet iedere gedachte die voorbij komt sluit aan bij de realiteit, dus niet iedere gedachte is waar. Actieve hersenen leggen constant verbanden en dienen nieuwe ideeën aan. Dat wil echter niet zeggen dat al die gedachten serieuze aandacht verdienen. Geloof ze niet allemaal, je kunt ze ook simpelweg negeren. Bepaal zelf welke gedachten je wil geloven, namelijk die jou een fijn gevoel geven. De overigen laat je lekker meevoeren in de gedachtestroom.

2. Gebruik positiviteit voortaan als de standaard reactie. Besluit om in de basis positieve gedachten te denken.

3. Laat een belletje rinkelen zodra je in een negatieve spiraal bent beland. Herinner jezelf eraan dat dit niet is wat je wilt én dat het niet waar is. Dwing jezelf om ermee te stoppen en richt je aandacht op iets anders.

4. Relativeer! Houd het leven luchtig. Het is zo makkelijk om medelijden met jezelf te krijgen en jezelf aan te stellen. Maak je niet druk. Lach en ga verder.

5. Zoek naar de positieve kanten van gebeurtenissen die je normaal gesproken als negatief ervaart.

6. Laat de concepten ‘goed’ en ‘slecht’ los, want goed en slecht bestaan niet. Er bestaat alleen ‘wenselijk’ en ‘onwenselijk’. En deze waarden zijn voor ieder mens anders. Alles heeft twee kanten, of zelfs nog veel meer kanten. Wie bepaalt wat goed en wat slecht is?

7. Straf jezelf niet als je negatieve gedachten ervaart. Je doet het niet fout. Het is geweldig als je je bewust wordt van je eigen negatieve gedachten, een essentiële stap voor een positievere mindset.

8. Probeer de negatieve gedachten van andere mensen om te buigen door ze te laten zien dat er ook positieve kanten zitten aan iedere gebeurtenis. Dat geeft je zelf voldoening, maar ook een positief gevoel.

Met deze tips gaan we de wintermaanden tegemoet. Probeer die positieve mindset eens uit, dan zie je het vast en zeker niet meer als de sombere maanden, maar kun je er een positieve twist aan geven!

Bronnen: soChicken & Halmans Loopbaanadvies
Afbeeldingen: LinkedIn,  upcoaching.nlbluesparkles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *